Parizer

Parizer

Keresés

Címkék

2013 (1) Agnes Dherbeys (1) André Kertész (2) animáció (1) bnf (1) Cabaret medrano (1) Casanova (1) Diana (1) Diane Arbus (1) Eiffel torony (1) eső (1) festő (1) film (1) Gertrude Stein (1) H5 (1) hawking (1) házszentelő (1) hiroshige (1) idő (1) installáció (1) Japán (1) Kassák Lajos (1) kémények (1) kitsune (1) konstruktivizmus (1) kortárs (1) kortárs művészet (1) kuka (1) Le chat noir (1) libajáték (1) Logorama (1) mágia (1) máglyafa (1) Magnum (1) magyal (1) Marais (1) Nuit blanche 2012 (1) ocaludofilia (1) Párizs (12) peepshow (1) Peter Brook (1) Picasso (1) Pierre Petit (1) Poni Hoax (1) Rodolphe Salis (1) róka (1) rókatündér (1) saint germain des pres (1) szemét (1) társasjáték (1) tuileriák (1) Velence (1) világmodell (1) XIII. Lajos (1) ZAZ (1) zene (1) Címkefelhő

Archívum

  • 2013 április (2)
  • 2012 október (3)
  • 2011 december (3)
  • 2011 november (7)
  • Tovább...
“XIII. Lajos koponyája kisgyermekkorából”

“XIII. Lajos koponyája kisgyermekkorából”

›
“XIII. Lajos koponyája kisgyermekkorából”

2011/11/27 : Eviator Szólj hozzá!

1881 novemberében - vagyis épp 130 éve -, a Montmartre-on, egy márvány kandallón ez a látványosság várta az újonnan nyitott Fekete Macska nevű kocsmába mulatóba érkezőket.

A kezdetben hányóbort hitvány lőrét árusító hely (“Cabaret Artistique”) bejáratánál állítólag egy aranyozott svájci állt őrt, becsalogatván Párizs éhenkórász művészeit.

Az extravagancia nem állt meg a bejáratnál.

Az első modern kabarét, a Le Chat Noir-t kiötlő Rodolphe Salis nemcsak az ereklyéket, és a Louvre-t felvirágoztató XIII. Lajost, de vendégeit is előszeretettel fricskázta ki. (A wiki szócikke szerint olyasféle kérdésekkel fogadta némelyiket: Nahát, végre kiengedték a börtönből ? –  vagy – Hát a tegnapi nőcske hova lett?)

Salis állítólag fizetni sem igen szeretett a fellépésekért. Köztünk szólva bizony nagy tapír lehetett; kitűnő szimattal persze. Az üzlet ui. beindult és a Fekete Macska 16 éven át működött. A kabaré 1885-ben új helyre költözött (Rue Victor Massé 12) és a művészek, meg mindenféle kóbor népek szívesen látogatták.

Az 1890-es években Salis országos turnéra is indult a kabaré társulatával. A leghíresebb plakát, ami erre emlékeztet és manapság rengeteg szuveníron sokszorozza az impresszárió nevét, egy svájci munkája: Théophile Steinlen festő készítette 1896-ban.

Itt a plakát és melléje egy Radnóti-vers egy másik Cabaret artisztikus előadásában:

 


Steinlen szemlátomást fogékony volt a macskákra. Egyéb plakátjain is feltűnt egy-egy iromba bundás, és szobrokat is készített Básztet kicsiny másairól.

 Mindez miért jutott eszembe?

 Mert megint belefutottam ebbe a Kertész-önarcképbe itt:


És mert az egész város tele a Csizmás Kandúr plakátjaival.

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Budapest Párizsban Budapest Párizsban
  • Szemét.. Szemét..
  • Kedv, remények, libák Kedv, remények, libák
  • Objektív Objektív
  • Perspektívák Perspektívák

A bejegyzés trackback címe:

https://parizerrr.blog.hu/api/trackback/id/tr773414954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard