Parizer

Parizer

Keresés

Címkék

2013 (1) Agnes Dherbeys (1) André Kertész (2) animáció (1) bnf (1) Cabaret medrano (1) Casanova (1) Diana (1) Diane Arbus (1) Eiffel torony (1) eső (1) festő (1) film (1) Gertrude Stein (1) H5 (1) hawking (1) házszentelő (1) hiroshige (1) idő (1) installáció (1) Japán (1) Kassák Lajos (1) kémények (1) kitsune (1) konstruktivizmus (1) kortárs (1) kortárs művészet (1) kuka (1) Le chat noir (1) libajáték (1) Logorama (1) mágia (1) máglyafa (1) Magnum (1) magyal (1) Marais (1) Nuit blanche 2012 (1) ocaludofilia (1) Párizs (12) peepshow (1) Peter Brook (1) Picasso (1) Pierre Petit (1) Poni Hoax (1) Rodolphe Salis (1) róka (1) rókatündér (1) saint germain des pres (1) szemét (1) társasjáték (1) tuileriák (1) Velence (1) világmodell (1) XIII. Lajos (1) ZAZ (1) zene (1) Címkefelhő

Archívum

  • 2013 április (2)
  • 2012 október (3)
  • 2011 december (3)
  • 2011 november (7)
  • Tovább...
Perspektívák

Perspektívák

›
Perspektívák

2011/11/30 : Eviator Szólj hozzá!

A BNF ezen az őszön a normaszegőké. Casanova és Boris Vian legalábbis pár hónapra beköltözött a Tolbiacra. Casanova élettörténetének kéziratát tavaly vásárolta meg a Francia Nemzeti Könyvtár, és a hírhedt manuscriptum köré életmű-kiállítás kerekedett.

 

A kalandor neve azért maradhatott fenn évszázadokon át, mert Casanova tükörkép. Vágyak tükörképe – ez a kiállítás origója. Innen indulunk.

Igazából persze Velencéből, ahol 1725-ben megszületett Giacomo, egy "komédiás család első gyermekeként."

Ennek megfelelő a tálalás. Színházban vagyunk.

Minden egyes teremben óriási papírmasé figurákat álmodtak az olasz látványrendezők: utcai jelenettel, hölgyekkel, copfos urak profiljaival és a muránói boszorkánnyal. A kéziratok, műtárgyak, korabeli ruhák, a fényjátékkal megterített ebédlőasztal és az ismétlődő, hangos szöveg-részletek ennek a nagyszabású előadásnak a kellékei.

 A látvány a miniatűr színházak nagyítására emlékeztet.

És tényleg. A gyermekkort felmutató teremben bekukucskálhatunk a korabeli Velencéről metszeteket készítő Martin Engelbrecht optikai dobozába. Az augsburgi mester a 18. század első felében több miniatűr színházat is tervezett.

Ez itt egy a sok közül.

 

A rendezők Casanova gyermekkorának termébe egy peepshow-t választottak Engelbrecht művei közül. A kukucskálódobozban 7 egymástól egyenlő távolságban levő jelenet képe látható. Ezeket az átlátszó kártyákat a doboz tetején egy tükör veri vissza, így, aki belenéz, egyben látja az immár térhatású rétegeket.

 

Nos. Jóllehet nem volt módunkban mindent egyszerre látni, mindazonáltal nem állítunk kevesebbet – szemöldökficcanás felyül, rizsporos parókánk megremeg – mint hogy a kiállítás termeinek egy-egy kinagyított kártyáját egymás mögé helyhezvén, bizony, egy óriási dobozba néztünk volt bele. Egy tükör által persze, homályosan.

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Budapest Párizsban Budapest Párizsban
  • Féldoku? Félfikció. Féldoku? Félfikció.
  • Szemét.. Szemét..
  • Objektív Objektív
  • Nincs konklúzió Nincs konklúzió

A bejegyzés trackback címe:

https://parizerrr.blog.hu/api/trackback/id/tr923425890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard